×

Πολιτική Αναφοράς (Whistleblowing)

1. ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Η Εταιρεία «ΧΗΤΟΣ ΑΝΩΝΥΜΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» και τον διακριτικό τίτλο «ΧΗΤΟΣ Α.Β.Ε.Ε.» (εφεξής η «Εταιρεία») καταρτίζει και εφαρμόζει την παρούσα Πολιτική Αναφορών σύμφωνα με τις απαιτήσεις του Ν.4990/2022 περί «Προστασίας προσώπων που αναφέρουν παραβιάσεις ενωσιακού δικαίου – Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1937 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Οκτωβρίου 2019 (L 305) και λοιπές επείγουσες ρυθμίσεις», καθώς και τις διεθνείς βέλτιστες πρακτικές.
H παρούσα πολιτική συμβάλλει στην ενίσχυση της ακεραιότητας, της διαφάνειας και της λογοδοσίας, καθώς και στην προστασία των εργαζόμενων και των συμφερόντων της Εταιρείας.
Η Εταιρεία ενθαρρύνει την υποβολή εμπιστευτικών ή ανώνυμων αναφορών για οποιεσδήποτε μορφές συμπεριφορών μη αποδεκτών, που πιθανόν λαμβάνουν χώρα εντός της Εταιρείας, μέσω καθορισμένων καναλιών αναφοράς. Η διαχείριση και διερεύνηση των αναφορών γίνεται κατά τρόπο ανεξάρτητο, με αντικειμενικότητα και αμεροληψία.
Τα προσωπικά δεδομένα όλων των εμπλεκομένων προστατεύονται, σύμφωνα με το νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο περί Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων.
Οι έννοιες που αναπτύσσονται στην παρούσα αναλύονται στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 1 -Ορισμοί

2. ΣΚΟΠΟΣ
Σκοπός της Πολιτικής Αναφορών είναι:
α. η ίδρυση ενός συστήματος εσωτερικής και εξωτερικής αναφοράς παραβιάσεων ενωσιακού δικαίου, η προστασία των προσώπων που αναφέρουν τις εν λόγω παραβιάσεις, η οργάνωση της διαδικασίας υποβολής, παραλαβής και παρακολούθησης των αναφορών και οι κυρώσεις που επιβάλλονται σε περίπτωση παραβίασης (ν.4990/2022).
β. Να ενθαρρυνθούν όσοι καλύπτονται από το πεδίο εφαρμογής της παρούσας να υποβάλλουν αναφορά, σε περίπτωση που υποπέσει στην αντίληψή τους παράνομη συμπεριφορά σύμφωνα με το άρθρο 5 της παρούσης.
γ. Να προσδιοριστούν τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις των εμπλεκομένων
δ. Να οριστούν οι αρχές και το πλαίσιο διαχείρισης και διερεύνησης των αναφορών.
ε. Να επιτευχθεί η πρόληψη και έγκαιρη καταστολή των παραβιάσεων εντός της Εταιρείας.

3. ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ
Η παρούσα Πολιτική έχει πεδίο εφαρμογής τα ακόλουθα μέρη (εφεξής οι «εμπλεκόμενοι1»):

3.1. Τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου και των επιτροπών του, όλοι οι εργαζόμενοι (καθώς και οι εργαζόμενοι στις θυγατρικές ή συγγενικές εταιρείες) και οι μέτοχοι. Το ίδιο ισχύει και για όσους αναφέρουν παραβιάσεις βάσει πληροφοριών που απέκτησαν κατά τη διάρκεια της διαδικασίας πρόσληψης ή σε άλλο στάδιο διαπραγμάτευσης πριν τη σύναψη σύμβασης.

3.2. Τρίτα μέρη που συνδέονται συμβατικά με την Εταιρεία καθώς και οποιαδήποτε πρόσωπα εργάζονται υπό την εποπτεία και τις οδηγίες τους (καλούμενοι στην παρούσα πολιτική «εξωτερικοί συνεργάτες») και συγκεκριμένα σύμβουλοι, ανάδοχοι, εργολάβοι, υπεργολάβοι, προμηθευτές και πάσης φύσεως συνεργάτες.

4. ΡΟΛΟΙ ΚΑΙ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ
Με την παρούσα Πολιτική η Εταιρεία θεσπίζει τον ρόλο του Υπεύθυνου Παραλαβής και Παρακολούθησης αναφορών (εφεξής ο «ΥΠΠΑ»), ο οποίος ανατίθεται στον Υπεύθυνο Κανονιστικής Συμμόρφωσης της Εταιρείας, επιπλέον των αρμοδιοτήτων που ορίζονται στις αντίστοιχες Πολιτικές Κανονιστικής Συμμόρφωσης. Η άσκηση των καθηκόντων αυτών δεν επηρεάζει την ανεξαρτησία και δεν οδηγεί σε σύγκρουση συμφερόντων.
Επιπλέον θεσπίζει την Επιτροπή Διαχείρισης Αναφορών (εφεξής «ΕΔΑ»).

Αναλυτικότερα,

4.1. Υπεύθυνος Παραλαβής και Παρακολούθησης Αναφορών
Ο ΥΠΠΑ είναι αρμόδιος για να
α) παρέχει τις κατάλληλες πληροφορίες σχετικά με τη δυνατότητα υποβολής αναφοράς εντός της Εταιρείας και κοινοποιεί τις σχετικές πληροφορίες σε εμφανές σημείο,
β) παραλαμβάνει αναφορές σχετικά με παραβιάσεις που εμπίπτουν στο αντικείμενο της Παρούσας,
γ) βεβαιώνει την παραλαβή της αναφοράς στον αναφέροντα εντός προθεσμίας επτά (7) εργάσιμων ημερών από την ημέρα παραλαβής,
δ) προβαίνει στις απαραίτητες ενέργειες, προκειμένου να επιληφθούν της αναφοράς τα αρμόδια όργανα της Εταιρείας ή οι αρμόδιοι κατά περίπτωση φορείς, ή περατώνει τη διαδικασία, με την αρχειοθέτηση της αναφοράς, αν είναι ακατάληπτη ή υποβάλλεται καταχρηστικά ή δεν περιέχει περιστατικά τα οποία να στοιχειοθετούν παραβίαση του ενωσιακού δικαίου ή δεν συντρέχουν σοβαρές ενδείξεις για τέτοια παραβίαση και την κοινοποίηση της σχετικής απόφασης στον αναφέροντα. Στην τελευταία περίπτωση, αν ο αναφέροντας θεωρεί ότι δεν αντιμετωπίστηκε αποτελεσματικά, δύναται να την επανυποβάλλει στην Ε.Α.Δ., η οποία, ως εξωτερικός δίαυλος, ασκεί τις αρμοδιότητες του άρθρου 12 του Ν.4990/2022,
ε) διασφαλίζει την προστασία της εμπιστευτικότητας της ταυτότητας του αναφέροντος και κάθε τρίτου που κατονομάζεται στην αναφορά, εμποδίζοντας την πρόσβαση σε αυτή σε μη εξουσιοδοτημένα πρόσωπα,
στ) παρακολουθεί τις αναφορές και διατηρεί επικοινωνία με τον αναφέροντα και, εφόσον απαιτείται, ζητά περαιτέρω πληροφορίες από αυτόν,
ζ) παρέχει ενημέρωση στον αναφέροντα για τις ενέργειες που αναλαμβάνονται μέσα σε εύλογο χρονικό διάστημα, το οποίο δεν υπερβαίνει τους τρεις (3) μήνες από τη βεβαίωση παραλαβής, ή αν δεν έχει αποσταλεί βεβαίωση στον αναφέροντα, τους τρεις (3) μήνες από το πέρας των επτά (7) εργάσιμων ημερών από την υποβολή της αναφοράς,
η) παρέχει σαφείς και εύκολα προσβάσιμες πληροφορίες για τις διαδικασίες υπό τις οποίες οι αναφορές μπορούν να υποβληθούν στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας (εφεξής «ΕΑΔ») και, κατά περίπτωση, σε δημόσιους φορείς ή θεσμικά και λοιπά όργανα ή οργανισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και
θ) σχεδιάζει και συντονίζει επιμορφωτικές δράσεις σχετικά με τη δεοντολογία και την ακεραιότητα, συμμετέχει στη χάραξη εσωτερικών πολιτικών για την ενίσχυση της ακεραιότητας και της διαφάνειας στην Εταιρεία.

4.2. Επιτροπή Διαχείρισης Αναφορών
Η Επιτροπή Διαχείρισης Αναφορών είναι αρμόδια ώστε:

  • Να επικουρεί το έργο του ΥΠΠΑ με εξειδικευμένες γνώσεις.
  • Να προσδιορίζει την κατάλληλη χρονική στιγμή για την ενημέρωση του αναφερόμενου ως προς το αντικείμενο της διερεύνησης και της εξέτασής του.
  • Να διασφαλίζει την εκ του νόμου τήρηση των προθεσμιών διερεύνησης.
  • Να διασφαλίζει την κατάρτιση του πορίσματος της διερεύνησης και την κατάρτιση εισήγησης διορθωτικών μέτρων.
  • Να ενημερώνει το Διοικητικό Συμβούλιο κατά την ολοκλήρωση της διερεύνησης για την έγκριση των διορθωτικών μέτρων και την διασφάλιση της εφαρμογής τους.

Το έργο του ΥΠΠΑ και της Επιτροπής Διαχείρισης Αναφορών μπορεί να υποστηρίζεται και από άλλα μέρη (εφεξής «ομάδα διερεύνησης», με τις εξής αρμοδιότητες υποστήριξης:

  • στο σχεδιασμό και διενέργεια της έρευνας, προκειμένου να διερευνηθεί η βασιμότητα της αναφοράς,
  • στην αναζήτηση εξειδικευμένων έμπειρων εσωτερικών ή εξωτερικών συνεργατών ανάλογα με τις ανάγκες της έρευνας, προκειμένου να στελεχωθεί η ομάδα διερεύνησης,
  • στον εντοπισμό, συλλογή και ανάλυση του απαραίτητου αποδεικτικού υλικού,
  • διενέργειας συνεντεύξεων για την διερεύνηση των πραγματικών περιστατικών της αναφοράς.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος ενημερώνεται για το αποτέλεσμα της διερεύνησης για κάθε περίπτωση και αποφασίζει επί των συστάσεων που περιλαμβάνονται στην έκθεση διερεύνησης. Στις περιπτώσεις που το αποτέλεσμα της διερεύνησης αφορά υψηλού2 κινδύνου αναφορές, τότε αρμόδιο για να αποφασίσει επί των συστάσεων που περιλαμβάνονται στην έκθεση διερεύνησης είναι το Διοικητικό Συμβούλιο.

5. ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ – ΕΙΔΗ ΠΑΡΑΒΙΑΣΕΩΝ
Σε περίπτωση που κάποιος από τους εμπλεκόμενους, αντιληφθεί ότι εντός της Εταιρείας διαπράττεται ή είναι πολύ πιθανόν να διαπραχθεί κάποια από τις παρακάτω παραβιάσεις, θα πρέπει να προβεί άμεσα σε αναφορά:

α) παραβιάσεις ενωσιακού δικαίου3, στους τομείς:

  • αα) των δημόσιων συμβάσεων,
  • αβ) των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών, προϊόντων και αγορών, καθώς και της πρόληψης της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας,
  • αγ) της ασφάλειας και της συμμόρφωσης των προϊόντων,
  • αδ) της ασφάλειας των μεταφορών,
  • αε) της προστασίας του περιβάλλοντος,
  • αστ) της προστασίας από την ακτινοβολία και της πυρηνικής ασφάλειας,
  • αζ) της ασφάλειας των τροφίμων και των ζωοτροφών, καθώς και της υγείας και της καλής μεταχείρισης των ζώων,
  • αη) της δημόσιας υγείας,
  • αθ) της προστασίας των καταναλωτών,
  • αι) της προστασίας της ιδιωτικής ζωής και των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, καθώς και της ασφάλειας των συστημάτων δικτύου και πληροφοριών,

β) παραβιάσεις που θίγουν τα οικονομικά συμφέροντα της Ένωσης του άρθρου 325 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Σ.Λ.Ε.Ε.) και τα ειδικότερα οριζόμενα στα σχετικά ενωσιακά μέτρα,
γ) παραβιάσεις που σχετίζονται με την εσωτερική αγορά, όπως αναφέρεται στην παρ. 2 του άρθρου 26 της Σ.Λ.Ε.Ε., συμπεριλαμβανομένων των παραβιάσεων των κανόνων της Ένωσης περί ανταγωνισμού και κρατικών ενισχύσεων, καθώς και παραβιάσεων που αφορούν στην εσωτερική αγορά σχετικά με πράξεις που παραβαίνουν τους κανόνες για τη φορολογία των εταιρειών ή διακανονισμούς, σκοπός των οποίων είναι η διασφάλιση φορολογικού πλεονεκτήματος που ματαιώνει το αντικείμενο ή τον σκοπό της εφαρμοστέας νομοθεσίας περί φορολογίας εταιρειών.

  • Παραβίαση σε θέματα ασφάλειας και υγείας
  • Παραβίαση εμπιστευτικότητας και ρητρών περί μη ανταγωνισμού

Η πολιτική αναφορών δεν καλύπτει:

  • Διαφωνίες σε θέματα που αφορούν πολιτικές και αποφάσεις της διοίκησης
  • Προσωπικά θέματα και διαφωνίες με συναδέλφους ή προϊσταμένους
  • Φήμες

6. ΑΡΧΕΣ ΚΑΙ ΚΑΝΟΝΕΣ
Κατά τον χρόνο της αναφοράς οι αναφέροντες θα πρέπει να έχουν βάσιμους λόγους να θεωρούν ότι οι πληροφορίες σχετικά με τις αναφερόμενες παραβιάσεις είναι αληθείς και εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της παρούσας.
Δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα και κάθε είδους πληροφορίες που οδηγούν, άμεσα ή έμμεσα, στην ταυτοποίηση του αναφέροντος, δεν αποκαλύπτονται σε οποιονδήποτε άλλον πέρα από τα εξουσιοδοτημένα μέλη του προσωπικού που είναι αρμόδια να λαμβάνουν, ή να παρακολουθούν τις αναφορές, εκτός αν συγκατατεθεί σχετικά ο αναφέρων.

7. ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΛΗΨΗ, ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ, ΤΟΝ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΩΝ ΚΙΝΔΥΝΩΝ
Η Εταιρεία έχοντας ως κύριο γνώμονα την πρόληψη, τον έλεγχο, τον περιορισμό και την αντιμετώπιση των κινδύνων σε σχέση με το αντικείμενο της παρούσας, λαμβάνει τα εξής μέτρα:
α. εκτίμηση των κινδύνων,
β. θέσπιση της Παρούσας Πολιτικής με στόχο την πρόληψη, τον έλεγχο, τον περιορισμό και την αντιμετώπιση των κινδύνων αυτών,
γ. Διενέργεια ενημερώσεων / εκπαιδεύσεων και ευαισθητοποίησης του προσωπικού και των λοιπών εμπλεκομένων,
δ. Παροχή πληροφοριών για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των εργαζομένων και του εργοδότη, καθώς και των ατόμων που ασκούν το διευθυντικό δικαίωμα ή εκπροσωπούν τον εργοδότη, στο μέτρο και στον βαθμό της δικής τους ευθύνης, σε περίπτωση εκδήλωσης ή αναφοράς ή καταγγελίας τέτοιων περιστατικών, καθώς και για τη σχετική διαδικασία,
ε. Ορισμός ενός προσώπου ως προσώπου αναφοράς («ΥΠΠΑ») σε επίπεδο Εταιρείας, αρμόδιου για να καθοδηγεί και να ενημερώνει τους εργαζομένους για την πρόληψη και την αντιμετώπιση καταστάσεων που εμπίπτουν στο αντικείμενο της παρούσας,

8. ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΒΟΛΗ ΑΝΑΦΟΡΩΝ
Οι αναφορές μπορούν να υποβάλλονται στον ΥΠΠΑ σύμφωνα με το – ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 2 –
Ακολουθούν γενικές κατευθύνσεις και οδηγίες για την υποβολή αναφορών:

  • Η αναφορά της παραβίασης θα πρέπει να γίνεται με καλή πίστη και χωρίς καθυστέρηση, αμέσως μόλις αυτή γίνει αντιληπτή.
  • Η αναφορά θα πρέπει να είναι σαφής, ορισμένη και να περιέχει όσο το δυνατόν περισσότερες πληροφορίες και λεπτομέρειες, προκειμένου να καταστεί ευκολότερη η διερεύνησή της. Θα πρέπει να περιλαμβάνει τουλάχιστον το όνομα του ατόμου ή των ατόμων που διέπραξαν την παραβίαση, το είδος της, την ημερομηνία/χρονική περίοδο και τον τόπο όπου έλαβαν χώρα τα περιστατικά που συνιστούν την παραβίαση, το τμήμα στο οποίο αφορά το περιστατικό και όσο το δυνατόν πιο αναλυτική περιγραφή της παραβιάσεως.
  • Ευαίσθητα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που αποκαλύπτουν φυλετική ή εθνοτική καταγωγή, πολιτικά φρονήματα, θρησκευτικές ή φιλοσοφικές πεποιθήσεις, συμμετοχή σε συνδικαλιστική οργάνωση, γενετικά δεδομένα, δεδομένα σχετικά με την υγεία, δεδομένα σχετικά με τη σεξουαλική ζωή ή τον γενετήσιο προσανατολισμό ενός ατόμου,και γενικότερα πληροφορίες που δε σχετίζονται με το περιστατικό δεν πρέπει να περιλαμβάνονται στην αναφορά.
  • Ο αναφέρων δε χρειάζεται να είναι απολύτως σίγουρος για τη βασιμότητα της αναφοράς του. Αρκεί να διατηρεί εύλογες ανησυχίες ή υπόνοιες και να τελεί σε καλή πίστη. Δεν πρέπει να προβαίνει σε παράνομες ενέργειες που μπορούν να θέσουν τον εαυτό του, την Εταιρεία ή κάποιον τρίτο σε κίνδυνο, προκειμένου να αναζητήσει και να συλλέξει περισσότερα στοιχεία για να στηρίξει την αναφορά του.
  • Ο αναφέρων θα πρέπει να είναι διαθέσιμος και προσβάσιμος, είτε εμπιστευτικά είτε ανώνυμα, να παράσχει περαιτέρω πληροφορίες, εφόσον του ζητηθούν.
  • Στην περίπτωση που η αναφορά κριθεί αβάσιμη, ο αναφερόμενος δεν θα ενημερώνεται ότι υπήρξε αναφορά εις βάρος του, για λόγους προστασίας του εργασιακού περιβάλλοντος εντός της Εταιρείας.
  • Αν η αναφορά τελικά κριθεί κακόβουλη και ο αναφερόμενος έχει γίνει γνώστης του περιεχομένου της αναφοράς στο πλαίσιο της διερεύνησης, τότε έχει δικαίωμα να ενημερωθεί για την ταυτότητας του αναφέροντος (εφόσον η αναφορά ήταν επώνυμη), προκειμένου να ασκήσει τα δικαιώματά του.

Η σχετική Διαδικασία Αναφορών και Διαχείρισης Καταγγελιών της Εταιρείας περιλαμβάνει περαιτέρω τα ακόλουθα:

1. Διερεύνηση Περιστατικών – Αναφορών
2. Τήρηση Αρχείων των Αναφορών
3. Προστασία Αναφέροντος
4. Δικαιώματα αναφερόντων και αναφερομένων
5. Διορθωτικές Ενέργειες

9. ΤΗΣΗΣΗ ΕΜΠΙΣΤΕΥΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ

9.1. Εμπιστευτικότητα – Ανωνυμία
Η Εταιρεία ενθαρρύνει και προστατεύει τους εργαζομένους και τους εξωτερικούς συνεργάτες της να υποβάλουν αναφορές για παραβιάσεις μέσω των υφιστάμενων καναλιών αναφοράς. Ενθαρρύνεται η υποβολή επώνυμων εμπιστευτικών αναφορών. Ωστόσο διευκρινίζεται ότι και οι ανώνυμες αναφορές αντιμετωπίζονται με την ίδια ακριβώς προσοχή και βαρύτητα.
Επίσης, δεσμεύεται ότι θα καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια και θα λάβει κάθε πρόσφορο μέτρο, ώστε να προστατεύσει την ταυτότητα τόσο των αναφερόντων και των αναφερομένων όσο και τυχόν τρίτων εμπλεκόμενων προσώπων και να χειριστεί την υπόθεση με πλήρη διακριτικότητα, εμπιστευτικότητα και εχεμύθεια.
Σε κάθε περίπτωση, κατά τη διαχείριση και διερεύνηση αναφοράς, η ταυτότητα του αναφέροντος (εφόσον η αναφορά είναι επώνυμη) δεν αποκαλύπτεται σε κανέναν πλην των εξουσιοδοτημένων προσώπων που είναι αρμόδια να λαμβάνουν, να παρακολουθούν και να διερευνούν τις αναφορές, εκτός εάν ο αναφέρων έχει δώσει ρητή συναίνεση σχετικώς ή η αναφορά αποδειχθεί κακόβουλη.

9.2. Δεδομένα Προσωπικού Χαρακτήρα
Κάθε επεξεργασία προσωπικών δεδομένων υπό την παρούσα πολιτική πραγματοποιείται σύμφωνα με την εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία που ισχύει για τα προσωπικά δεδομένα και τις σχετικές πολιτικές για την προστασία των προσωπικών δεδομένων και του απορρήτου της Εταιρείας. Τα δεδομένα όλων των εμπλεκομένων προστατεύονται και υπόκεινται σε επεξεργασία αποκλειστικά και μόνο σε σχέση με την εκάστοτε αναφορά, με μόνο σκοπό να διερευνηθεί η αναφορά και να εξακριβωθεί η βασιμότητα ή μη αυτής.
Η Εταιρεία λαμβάνει όλα τα απαραίτητα τεχνικά και οργανωτικά μέτρα για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Πρόσβαση στα δεδομένα που περιλαμβάνονται στις αναφορές μπορούν να έχουν μόνο όσοι εμπλέκονται στη διαχείριση και διερεύνηση τους. Ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα και άλλα δεδομένα που δεν σχετίζονται άμεσα με την αναφορά, δεν πρέπει να περιλαμβάνονται σε αυτή και εάν περιληφθούν δεν θα λαμβάνονται υπόψη. Τα προσωπικά δεδομένα διαγράφονται σε εύλογο χρονικό διάστημα από την ολοκλήρωση της διερεύνησης.

10. ΚΥΡΩΣΕΙΣ

10.1. Υποβολή ψευδούς αναφοράς
Προϋπόθεση για την προστασία του αναφέροντος είναι να είχε κατά το χρόνο της αναφοράς βάσιμους λόγους να θεωρεί ότι οι πληροφορίες σχετικά με τις αναφερόμενες παραβιάσεις είναι αληθείς και εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του ν. 4990/2022, ειδάλλως προβλέπεται ποινή φυλάκισης δύο (2) τουλάχιστον ετών και χρηματική ποινή για τα πρόσωπα τα οποία εν γνώσει τους προέβησαν σε ψευδείς αναφορές ή ψευδείς δημόσιες αποκαλύψεις, ενώ ευθύνη τους σύμφωνα και με άλλες διατάξεις δεν αποκλείεται.

10.2. Παρεμπόδιση υποβολής αναφοράς
Τα πρόσωπα τα οποία παρεμποδίζουν ή αποπειρώνται να παρεμποδίσουν την υποβολή αναφοράς τιμωρούνται με ποινή φυλάκισης και με χρηματική ποινή, ενώ δεν αποκλείεται και ευθύνη τους σύμφωνα με άλλες διατάξεις.

10.3. Επιβολή αντιποίνων
Τα πρόσωπα τα οποία προβαίνουν σε αντίποινα ή κινούν κακόβουλες διαδικασίες σε βάρος των αναφερόντων τιμωρούνται με ποινή φυλάκισης και με χρηματική ποινή, ενώ δεν αποκλείεται και ευθύνη τους σύμφωνα με άλλες διατάξεις.

10.4. Παραβίαση εμπιστευτικότητας αναφοράς
Τα πρόσωπα τα οποία παραβιάζουν την υποχρέωση τήρησης του εμπιστευτικού χαρακτήρα της ταυτότητας των αναφερόντων κατά παράβαση του άρθρου 14 του ν. 4990/2022, τιμωρούνται με ποινή φυλάκισης και με χρηματική ποινή, ενώ δεν αποκλείεται και ευθύνη τους σύμφωνα με άλλες διατάξεις.
Αν κάποια από τις παραβάσεις που αναφέρονται ανωτέρω τελέστηκε, προς όφελος ή για λογαριασμό νομικού προσώπου, επιβάλλεται σε αυτό διοικητικό πρόστιμο, το ύψος του οποίου δεν μπορεί να είναι μικρότερο από δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ και μεγαλύτερο από πεντακόσιες χιλιάδες (500.000) ευρώ. Για την επιμέτρηση της ανωτέρω κύρωσης λαμβάνονται υπόψη, ιδίως, η βαρύτητα της παράβασης και ο βαθμός της υπαιτιότητας.

11. ΓΝΩΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
Όλα τα εμπλεκόμενα πρόσωπα της παρούσας πολιτικής οφείλουν να συμμορφώνονται με αυτή. Ο Υ.Π.Π.Α. διασφαλίζει ότι οι εργαζόμενοι της Εταιρείας ενημερώνονται σχετικά με το περιεχόμενο της παρούσας πολιτικής και διασφαλίζει ότι η Πολιτική δημοσιεύεται σε εμφανές μέρος στο εσωτερικό δίκτυο της Εταιρείας.
Η ενημέρωση μπορεί να γίνει μέσω ηλεκτρονικής εκπαίδευσης, αποστολής ενημερωτικού υλικού, email και με κάθε άλλο πρόσφορο τρόπο.

12. ΙΣΧΥΣ ΚΑΙ ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ
Η Πολιτική Αναφορών επικυρώθηκε από το Διοικητικό Συμβούλιο της Εταιρείας και μπορεί να τροποποιηθεί ή ακυρωθεί μόνο από αυτό.
Ενδεχόμενες τροποποιήσεις ή ακυρώσεις γνωστοποιούνται ανάλογα.

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 1 – Ορισμοί
Για καλύτερη κατανόηση της παρούσας Πολιτικής προσδιορίζονται στην ενότητα αυτή οι κύριοι ορισμοί ως ακολούθως:

  • Αναφορά: Η εσωτερική παροχή πληροφοριών σχετικά με παραβιάσεις εντός της Εταιρείας.
    α) «Εσωτερική αναφορά»: η προφορική ή γραπτή παροχή πληροφοριών σχετικά με παραβιάσεις προς τον Υπεύθυνο Παραλαβής και Παρακολούθησης Αναφορών (Υ.Π.Π.Α.) της Εταιρείας.
    β) «Εξωτερική αναφορά»: η προφορική ή γραπτή ή μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας παροχή πληροφοριών σχετικά με παραβιάσεις στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας (Ε.Α.Δ.).
  • Κακόβουλη αναφορά: Η αναφορά που γίνεται εν γνώσει του αναφέροντος ότι δεν είναι αληθής.
  • Καλή πίστη: Εύλογη πεποίθηση του αναφέροντος, βάσει των περιστάσεων και των πληροφοριών που έχει στη διάθεσή του, ότι οι πληροφορίες που παρέχει είναι αληθείς.
  • Αναφέρων: Το πρόσωπο το οποίο αναφέρει ή αποκαλύπτει πληροφορίες σχετικά με παραβιάσεις, τις οποίες απέκτησε στο πλαίσιο της εργασίας του.
  • Αναφερόμενος: φυσικό ή νομικό πρόσωπο, το οποίο κατονομάζεται στην εσωτερική ή εξωτερική αναφορά ή στη δημόσια αποκάλυψη ως πρόσωπο στο οποίο αποδίδεται η παραβίαση ή που σχετίζεται με το πρόσωπο στο οποίο αποδίδεται η παραβίαση που εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής της παρούσας.
  • Εξωτερικοί συνεργάτες: Τρίτα μέρη που συνδέονται συμβατικά με την Εταιρεία, καθώς και το προσωπικό τους και συγκεκριμένα σύμβουλοι, υπεργολάβοι, ανάδοχοι, προμηθευτές, πάσης φύσεως συνεργάτες.
  • Βάσιμοι λόγοι: η δικαιολογημένη πεποίθηση προσώπου, με παρόμοιες γνώσεις, εκπαίδευση και εμπειρία με τον αναφέροντα, ότι οι πληροφορίες που διαθέτει είναι αληθείς και συνιστούν παραβίαση του ενωσιακού δικαίου, που εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής της παρούσας.
  • Αντίποινα: Η οποιαδήποτε άμεση ή έμμεση πράξη ή παράλειψη, η οποία λαμβάνει χώρα σε εργασιακό πλαίσιο ως αποτέλεσμα Αναφοράς και η οποία προκαλεί ή ενδέχεται να προκαλέσει αδικαιολόγητη ζημία στον Αναφέροντα ή να τον θέσει σε μειονεκτική θέση, και συνδέεται με εσωτερική ή εξωτερική αναφορά ή δημόσια αποκάλυψη.
  • Ενέργειες παρακολούθησης: οποιαδήποτε πράξη διενεργεί ο αποδέκτης αναφοράς ή οποιαδήποτε αρχή ή φορέας, στους οποίους παραπέμπεται η αναφορά λόγω αρμοδιότητας, με σκοπό την αξιολόγηση της ακρίβειας των ισχυρισμών που περιλαμβάνονται στην αναφορά και την αντιμετώπιση της αναφερόμενης παραβίασης, όπως εσωτερική διερεύνηση, έρευνα, δίωξη, αγωγή για ανάκτηση κονδυλίων ή περάτωση της διαδικασίας.

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 2 – Κανάλια Αναφορών
Αναφορές μπορούν να υποβληθούν στον Υπεύθυνο Παραλαβής και Παρακολούθησης Αναφορών της Εταιρείας.

Κανάλια Επικοινωνίας και Αναφοράς  – Στοιχεία Επικοινωνίας

Ο Υπεύθυνος Παραλαβής και Παρακολούθησης Αναφορών (ΥΠΠΑ) ορίζεται με απόφαση Διοικητικού Συμβουλίου.
Επικοινωνήστε μαζί του:

  • Ηλεκτρονικά στην ηλεκτρονική διεύθυνση (Ε-mail): Whistleblowing@greenbeveragesgroup.com
    (Πρόσβαση στο email αυτό έχει μόνο η αρμόδια ΥΠΠΑ)
  • Στην Πλατφόρμα ανώνυμων και εμπιστευτικών αναφορών: https://chitos.sec.fraudline.gr/#/
  • Έντυπα στην ταχυδρομική διεύθυνση του υποκαταστήματος:
    Χήτος ΑΒΕΕ – υπόψιν ΥΠΠΑ ,
    17ο χλμ Εθνικής οδού Αθηνών – Λαμίας 14564, Κηφισιά

Επιτροπή Διαχείρισης Αναφορών
Η Επιτροπή Διαχείρισης Αναφορών συστήνεται με απόφαση Διοικητικού Συμβουλίου ως τριμελής επιτροπή που αποτελείται από:

  • Τον ΥΠΠΑ
  • Την Διευθύντρια Ανθρώπινου Δυναμικού
  • Την Νομική Σύμβουλο

Ο κάθε εργαζόμενος μπορεί πάντα να απευθύνεται στον προϊστάμενό του ή τον Διευθυντή της Διεύθυνσης όπου ανήκει.