Πολιτική Βίας και Παρενόχλησης
1. ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Η εταιρεία «ΧΗΤΟΣ Α.Β.Ε.Ε.» τηρεί όλα τα μέτρα και τις υποχρεώσεις που αφορούν στην εφαρμογή των διατάξεων του μέρους ΙΙ του Ν. 4808/2021 για την πρόληψη και την αντιμετώπιση κάθε μορφής βίας και παρενόχλησης, συμπεριλαμβανομένης της βίας και παρενόχλησης λόγω φύλου και της σεξουαλικής παρενόχλησης.
2. ΣΚΟΠΟΣ
Σκοπός της παρούσας πολιτικής είναι η δημιουργία και εδραίωση ενός περιβάλλοντος εργασίας το οποίο σέβεται, προωθεί και διασφαλίζει την ανθρώπινη αξιοπρέπεια και το δικαίωμα κάθε προσώπου σε έναν κόσμο εργασίας χωρίς βία και παρενόχληση. Η «ΧΗΤΟΣ Α.Β.Ε.Ε» δηλώνει ότι αναγνωρίζει και σέβεται το δικαίωμα κάθε εργαζομένου σε ένα εργασιακό περιβάλλον χωρίς βία και παρενόχληση και δεν ανέχεται καμία τέτοια συμπεριφορά, οποιασδήποτε μορφής από οποιοδήποτε πρόσωπο.
3. ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ
Η παρούσα πολιτική υιοθετείται σύμφωνα με τα άρθρα 9 και 10 του Ν. 4808/2021 και την κατ’ εφαρμογή αυτών κανονιστική νομοθεσία και καταλαμβάνει τους εργαζομένους και απασχολούμενους στην εταιρεία, ανεξάρτητα από το συμβατικό τους καθεστώς, συμπεριλαμβανομένων των απασχολούμενων με σύμβαση έργου, ανεξαρτήτων υπηρεσιών, έμμισθης εντολής, των απασχολούμενων μέσω τρίτων παρόχων υπηρεσιών, ατόμων που παρακολουθούν κατάρτιση, συμπεριλαμβανομένων των ασκούμενων και των μαθητευόμενων, εθελοντές, εργαζόμενους των οποίων η σχέση εργασίας έχει λήξει, καθώς και άτομα που αιτούνται εργασία και εργαζόμενους στην άτυπη οικονομία (άρθρο 3 παρ.1 Ν 4808/2021).
4. ΟΡΙΣΜΟΙ
Η ΧΗΤΟΣ Α.Β.Ε.Ε., σε συνάρτηση με όλους τους ισχύοντες νόμους και κανονισμούς κατά της βίας και της παρενόχλησης, υιοθετεί την παρούσα Πολιτική σύμφωνα με τους ακόλουθους ορισμούς:
α) Βία: Μορφές συμπεριφοράς, πράξεις, πρακτικές ή απειλές αυτών, που αποσκοπούν, οδηγούν ή ενδέχεται να οδηγήσουν σε σωματική, ψυχολογική, σεξουαλική ή οικονομική βλάβη, είτε εκδηλώνονται μεμονωμένα είτε κατ’ επανάληψη.
β) Παρενόχληση: Μορφές συμπεριφοράς, που έχουν ως σκοπό ή αποτέλεσμα την παραβίαση της αξιοπρέπειας του προσώπου και τη δημιουργία εκφοβιστικού, εχθρικού, εξευτελιστικού, ταπεινωτικού ή επιθετικού περιβάλλοντος, ανεξαρτήτως εάν συνιστούν μορφή διάκρισης, και περιλαμβάνουν και την παρενόχληση λόγω φύλου ή για άλλους λόγους διάκρισης.
γ) Παρενόχληση λόγω φύλου: Μορφές συμπεριφοράς που συνδέονται με το φύλο ενός προσώπου, οι οποίες έχουν ως σκοπό ή αποτέλεσμα την παραβίαση της αξιοπρέπειας του προσώπου αυτού και τη δημιουργία εκφοβιστικού, εχθρικού, εξευτελιστικού, ταπεινωτικού ή επιθετικού περιβάλλοντος. Οι μορφές συμπεριφοράς αυτές περιλαμβάνουν και τη σεξουαλική παρενόχληση, καθώς και μορφές συμπεριφοράς που συνδέονται με τον σεξουαλικό προσανατολισμό, την έκφραση, την ταυτότητα ή τα χαρακτηριστικά φύλου του προσώπου.
5. ΠΡΟΛΗΨΗ ΚΑΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΒΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΑΡΕΝΟΧΛΗΣΗΣ
5.1. Η εταιρεία προβαίνει σε εκτίμηση των κινδύνων βίας και παρενόχλησης στην εργασία, λαμβάνοντας υπόψη, μεταξύ άλλων, τυχόν εγγενή επικινδυνότητα που πηγάζει από τη φύση της δραστηριότητας, τη θέση εργασίας, παράγοντες όπως το φύλο και η ηλικία ή άλλα χαρακτηριστικά που αποτελούν λόγους διάκρισης, καθώς και κινδύνους που αφορούν ειδικές ομάδες εργαζομένων (π.χ. νεοπροσληφθέντες, νυχτερινοί εργαζόμενοι).
5.2. Η εταιρεία λαμβάνει μέτρα για την πρόληψη, τον έλεγχο, τον περιορισμό και την αντιμετώπιση των κινδύνων αυτών, καθώς και για την παρακολούθηση τέτοιων περιστατικών ή μορφών συμπεριφοράς. Ενδεικτικά, η εταιρεία α) ενθαρρύνει τη διατήρηση υγειούς εργασιακού κλίματος, β) παρέχει τη δυνατότητα στους εργαζόμενους να διατηρούν ανοιχτό δίαυλο επικοινωνίας με τον εργοδότη, τους άμεσα προϊσταμένους και συναδέλφους, γ) εξασφαλίζει ότι οι εργαζόμενοι διαθέτουν την απαραίτητη εκπαίδευση/πληροφόρηση για να ασκήσουν τα καθήκοντά τους, ιδιαίτερα σε θέσεις εργασίας που έχουν μεγαλύτερη επικινδυνότητα για την εκδήλωση περιστατικών βίας και παρενόχλησης, δ) διαθέτει και εφαρμόζει διαδικασία διαχείρισης αναφορών/καταγγελιών και προβαίνει τακτικά σε αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των ενεργειών της.
5.3. Η εταιρεία προβαίνει σε ενέργειες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του προσωπικού σχετικά με τους πιθανούς κινδύνους βίας και παρενόχλησης στον εργασιακό χώρο και τα σχετικά μέτρα πρόληψης και προστασίας επί τέτοιων περιστατικών. Στο πλαίσιο ευαισθητοποίησης του προσωπικού, οργανώνονται συναντήσεις μεταξύ εργοδότη και εργαζομένων για τη συζήτηση σχετικών θεμάτων και την έγκαιρη αντιμετώπιση δυνητικών κινδύνων. Επιπλέον, ενθαρρύνεται η συμμετοχή των στελεχών της Διοίκησης και εκπροσώπων των εργαζομένων σε επιμορφωτικά σεμινάρια σχετικά με την αναγνώριση και διαχείριση κινδύνων βίας και παρενόχλησης στην εργασία.
5.4. Η εταιρεία παρέχει πληροφορίες για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των εργαζομένων και του εργοδότη, καθώς και των ατόμων που ασκούν το διευθυντικό δικαίωμα ή εκπροσωπούν τον εργοδότη, στο μέτρο και στον βαθμό της δικής τους ευθύνης, σε περίπτωση εκδήλωσης ή αναφοράς ή καταγγελίας τέτοιων περιστατικών, καθώς και για τη σχετική διαδικασία υποδοχής και εξέτασης καταγγελιών. Ειδικότερα, κάθε θιγόμενο πρόσωπο από περιστατικό βίας ή παρενόχλησης κατά την πρόσβαση σε απασχόληση, κατά τη διάρκεια της εργασιακής σχέσης ή ακόμη και αν η σύμβαση ή σχέση εργασίας στο πλαίσιο της οποίας φέρεται ότι εκδηλώθηκε το περιστατικό ή η συμπεριφορά έχει λήξει, έχει τα κάτωθι δικαιώματα:
α) προσφυγή στη Δικαιοσύνη,
β) υποβολής καταγγελίας στην Επιθεώρηση Εργασίας στο πλαίσιο των κατά νόμο αρμοδιοτήτων της,
γ) κατάθεση αναφοράς στον Συνήγορο του Πολίτη στο πλαίσιο των κατά νόμο αρμοδιοτήτων του,
δ) καταγγελία εντός της επιχείρησης, σύμφωνα με την πολιτική διαχείρισης των καταγγελιών.
5.5. H εταιρεία ορίζει πρόσωπο αναφοράς («σύνδεσμο») σε επίπεδο επιχείρησης, αρμόδιο για να καθοδηγεί και να ενημερώνει τους εργαζομένους για την πρόληψη και την αντιμετώπιση της βίας και παρενόχλησης στην εργασία, στον οποίο μπορούν να απευθύνονται οι εργαζόμενοι για τα σχετικά θέματα. Ο ρόλος του προσώπου αναφοράς είναι ενημερωτικός και έγκειται στο να καθοδηγεί και να ενημερώνει τους εργαζομένους, ανεξαρτήτως εάν του απευθύνονται με αφορμή περιστατικό ή καταγγελία για περιστατικό βίας και παρενόχλησης ή όχι. Το πρόσωπο αναφοράς είναι υποχρεωμένο να προστατεύει τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που μπορούν να περιέλθουν σε γνώση του κατά την ενάσκηση του ρόλου του.
5.6. H εταιρεία διασφαλίζει την προστασία της απασχόλησης και την υποστήριξη εργαζομένων θυμάτων ενδοοικογενειακής βίας, κατά το δυνατόν, με κάθε πρόσφορο μέσο ή εύλογη προσαρμογή, όπως ενδεικτικά με ευέλικτες ρυθμίσεις εργασίας έπειτα από αίτημα εργαζομένου θύματος ενδοοικογενειακής βίας.
6. ΑΡΧΕΣ ΚΑΙ ΚΑΝΟΝΕΣ
Η Εταιρεία και οι θυγατρικές της έχουν μηδενική ανοχή στις μορφές συμπεριφοράς που σχετίζονται με τη βία και την παρενόχληση. Δεν είναι αποδεκτή οποιαδήποτε μορφή παρενόχλησης (συμπεριλαμβανομένου της σεξουαλικής), εκφοβισμού, άσεμνης συμπεριφοράς ή/ και απειλής.
Αν κάποιος εργαζόμενος ή συνεργάτης θεωρήσει ότι έπεσε θύμα σεξουαλικής ή άλλης παρενόχλησης (φυλετικής, θρησκευτικής κλπ) οφείλει να προβεί σε σχετική αναφορά προς την εταιρεία, η οποία θα χειριστεί το θέμα με εχεμύθεια, αντικειμενικότητα και ευαισθησία για όλους τους εμπλεκόμενους ή να υποβάλει χωρίς καθυστέρηση το συμβάν, με την χρήση των δίαυλων επικοινωνίας και καναλιών αναφοράς που θεσπίζει η Εταιρεία.
Δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα και κάθε είδους πληροφορίες που οδηγούν, άμεσα ή έμμεσα, στην ταυτοποίηση του αναφέροντος, δεν αποκαλύπτονται σε οποιονδήποτε άλλον πέρα από τα εξουσιοδοτημένα μέλη του προσωπικού που είναι αρμόδια να λαμβάνουν, ή να παρακολουθούν τις αναφορές, εκτός αν συγκατατεθεί σχετικά ο αναφέρων.
7. ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΒΟΛΗ ΑΝΑΦΟΡΩΝ
Οι αναφορές μπορούν να υποβάλλονται σύμφωνα με το ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 1 -.
Η παραλαβή, έρευνα και διαχείριση των καταγγελιών διεξάγεται άμεσα και με αμεροληψία, διασφαλίζοντας την προστασία της εμπιστευτικότητας και των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα των θυμάτων και των καταγγελλόμενων που συλλέγονται κατά την ενάσκηση των ως άνω καθηκόντων, σύμφωνα με την σχετική εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία [ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ (ΕΕ) 2016/679 για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και για την ελεύθερη κυκλοφορία των δεδομένων αυτών].
Η σχετική Διαδικασία Αναφορών και Διαχείρισης Καταγγελιών της Εταιρείας περιλαμβάνει περαιτέρω τα ακόλουθα:
1. Διερεύνηση Περιστατικών – Αναφορών
2. Τήρηση Αρχείων των Αναφορών
3. Προστασία Αναφέροντος
4. Δικαιώματα αναφερόντων και αναφερομένων
5. Διορθωτικές Ενέργειες
8. ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗ ΑΝΤΙΠΟΙΝΩΝ
Η εταιρεία δεσμεύεται ότι τηρεί την υποχρέωση απαγόρευσης αντιποίνων, σύμφωνα με το άρθρο 13 του Ν. 4808/2021 και τις διατάξεις της εργατικής νομοθεσίας.
Σε περίπτωση διαπίστωσης παραβίασης η εταιρεία λαμβάνει τα κατά περίπτωση απαραίτητα, πρόσφορα και ανάλογα μέτρα σε βάρος του καταγγελλομένου, προκειμένου να εμποδιστεί και να μην επαναληφθεί παρόμοιο περιστατικό ή συμπεριφορά (σύσταση συμμόρφωσης, αλλαγή θέσης εργασίας, αλλαγή ωραρίου, αλλαγή τόπου ή τρόπου παροχής εργασίας ή καταγγελία της σχέσης απασχόλησης ή συνεργασίας, με την επιφύλαξη της απαγόρευσης της κατάχρησης δικαιώματος του άρθρου 281 ΑΚ).
Η εταιρεία και κάθε αρμόδιο πρόσωπο για την υποδοχή και διαχείριση καταγγελιών, δεσμεύονται ότι θα παρέχουν τη συνεργασία και συνδρομή τους και κάθε σχετική πληροφορία στις αρμόδιες δημόσιες, διοικητικές και δικαστικές αρχές, εφόσον τους ζητηθεί από αυτές, που διατηρούν σε σχετικό φάκελο τηρουμένων των διατάξεων του Ν. 4624/2019.
9. ΓΝΩΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
Όλα τα εμπλεκόμενα πρόσωπα της παρούσας πολιτικής οφείλουν να συμμορφώνονται με αυτή. Ο αρμόδιοι όπως αυτοί ορίζονται στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 1 – διασφαλίζουν ότι οι εργαζόμενοι της Εταιρείας ενημερώνονται σχετικά με το περιεχόμενο της παρούσας πολιτικής και διασφαλίζουν ότι η Πολιτική δημοσιεύεται σε εμφανές μέρος στο εσωτερικό δίκτυο της Εταιρείας.
Η ενημέρωση μπορεί να γίνει μέσω ηλεκτρονικής εκπαίδευσης, αποστολής ενημερωτικού υλικού, email και με κάθε άλλο πρόσφορο τρόπο.
10. ΙΣΧΥΣ ΚΑΙ ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ
Η Πολιτική Έναντι Βίας και Παρενόχλησης στον Εργασιακό Χώρο είναι αντικείμενο συλλογικών διαπραγματεύσεων ως περιεχόμενο του Κανονισμού Εργασίας και καταρτίζονται από τον εργοδότη, κατόπιν διαβούλευσης με τους εκπροσώπους του Σωματείου Εργαζομένων. Ειδικά οι προβλέψεις για πειθαρχικά παραπτώματα, πειθαρχική διαδικασία και πειθαρχικές ποινές στο πλαίσιο ή σε συνέχεια καταγγελιών για περιστατικά βίας και παρενόχλησης στην εργασία αποτελούν υποχρεωτικό περιεχόμενο του Κανονισμού Εργασίας.
Η παρούσα Πολιτική επικυρώθηκε από το Διοικητικό Συμβούλιο της Εταιρείας με το υπ’ αριθμ. 241128-1/28.11.2024 Πρακτικό Συνεδρίασης του και μπορεί να τροποποιηθεί ή ακυρωθεί μόνο από αυτό.
Ενδεχόμενες τροποποιήσεις ή ακυρώσεις γνωστοποιούνται ανάλογα.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 1 – Κανάλια Αναφορών
Οι επιχειρήσεις που απασχολούν πάνω από είκοσι (20) άτομα υποχρεούνται να υιοθετούν πολιτική για τη διαχείριση εσωτερικών καταγγελιών για περιστατικά βίας και παρενόχλησης, στην οποία περιγράφεται η διαδικασία υποδοχής και εξέτασης των καταγγελιών αυτών, κατά τρόπο που διασφαλίζει την προστασία του θύματος και τον σεβασμό στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Για το σκοπό αυτό, κάθε θιγόμενος μπορεί να υποβάλει σχετικές αναφορές στον Υπεύθυνο Παραλαβής και Παρακολούθησης Αναφορών της Εταιρείας.
Κανάλια Επικοινωνίας και Αναφοράς – Στοιχεία Επικοινωνίας
Υπεύθυνος Παραλαβής και Παρακολούθησης Αναφορών, τόσο στο πλαίσιο που ορίζει η Πολιτική Αναφορών (ν.4990/2022) όσο και στο πλαίσιο που ορίζει η Πολιτική βίας και παρενόχλησης στην εργασία (ν.4808/2021) ορίζεται με απόφαση Διοικητικού Συμβουλίου.
Επικοινωνήστε μαζί του:
- Ηλεκτρονικά στην ηλεκτρονική διεύθυνση (Ε-mail): Whistleblowing@greenbeveragesgroup.com
(Πρόσβαση στο email αυτό έχει μόνο η αρμόδια ΥΠΠΑ) - Στην Πλατφόρμα ανώνυμων και εμπιστευτικών αναφορών: https://chitos.sec.fraudline.gr/#/
- Έντυπα στην ταχυδρομική διεύθυνση του υποκαταστήματος:
Χήτος ΑΒΕΕ – υπόψιν ΥΠΠΑ ,
17ο χλμ Εθνικής οδού Αθηνών – Λαμίας 14564, Κηφισιά
Επιτροπή Διαχείρισης Αναφορών
Η Επιτροπή Διαχείρισης Αναφορών συστήνεται με απόφαση Διοικητικού Συμβουλίου ως τριμελής επιτροπή που αποτελείται από:
- Τον ΥΠΠΑ
- Την Διευθύντρια Ανθρώπινου Δυναμικού
- Την Νομική Σύμβουλο
Ο κάθε εργαζόμενος μπορεί πάντα να απευθύνεται στον προϊστάμενό του ή τον Διευθυντή της Διεύθυνσης όπου ανήκει.